- Home
- Advies
Communicatieadvies
Advies & begeleiding
Een goed en effectief communicatiebeleid staat niet op zichzelf, maar sluit aan op de organisatiedoelstelling.
Welke stappen zijn daar voor nodig en hoe pak je dat aan. Hoe ziet een contenstrategie eruit en hoe maak je een contentkalender. En welke communicatiemiddelen horen daarbij, zodanig dat ze elkaar versterken?
In 5 stappen naar een effectief communicatiebeleid
We helpen u graag de basis te leggen voor een goed en realistisch communicatiebeleid dat uw bedrijfs- of organisatiedoelstelling krachtig ondersteunt. De 5 stappen die we daarbij samen doorlopen, zijn hieronder weergegeven.
Stap 1: doel en boodschap bepalen
Afhankelijk van uw bedrijfsdoelstelling kan het doel van het communicatiebeleid bijvoorbeeld zijn:
- Meer naamsbekendheid
- Een beter bedrijfsimago
- Aantrekkelijker worden voor nieuwe medewerkers
- Goede relaties onderhouden met stakeholders
- Autoriteit opbouwen in uw markt
De unieke boodschap (corporate story) zegt iets over je relevantie en de belofte van uw bedrijf. Het vormt het bewijs dat uw stakeholders op u kunnen vertrouwen. De boodschap klinkt door in alle content, het gedrag en de activiteiten van uw organisatie.
Stap 2: Doelgroepen in kaart brengen
Welke kenmerken en communicatiebehoeften hebben uw stakeholders? Wat motiveert hen en wat betekent dat voor hoe u met hen communiceert? Afstemming op individuele vragen en profielen maakt communicatie effectiever. Bremer Communicatie helpt u graag uw doelgroepen te analyseren.
Stap 3: Communicatiemiddelen- en kanalen
Er zijn zoveel mogelijkheden, print maar vooral online. Belangrijk is dus om keuzes te maken. Wat past bij u: heeft u genoeg aan een bedrijfspagina op LinkedIn, Facebook of Instagram? Communiceert u liever vanuit uw eigen website met filmpjes, blogs en nieuwsbrief? Geeft een relatiemagazine goede ondersteuning en doet u dat in print of digitaal?
- Website
- Nieuwsbrieven
- Blogs
- Relatiemagazine
- Social media
- Brochure
Stap 4: Planning & organisatie
Het aanhouden van één lijn in communicatie vergt voortdurende aandacht. Communiceren is daarom in belangrijke mate ook een kwestie van organiseren en plannen. Wat doen we, voor wie en op welk moment? Een contentkalender kan bijvoorbeeld enorm helpen.
Stap 5: Effectmeting en evaluatie
Als je doelstellingen formuleert, is het ook belangrijk om het effect van communicatie te meten. Meten = weten. Lezersonderzoek en paneldiscussies zijn daarvoor beproefde middelen. Met online magazines zijn bereik en waardering veel eenvoudiger te zien.