Communicatieadvies

Advies & begeleiding

Een goed en effectief communicatiebeleid staat niet op zichzelf, maar sluit aan op de organisatiedoelstelling. 

Welke stappen zijn daar voor nodig en hoe pak je dat aan. Hoe ziet een contenstrategie eruit en hoe maak je een contentkalender. En welke communicatiemiddelen horen daarbij, zodanig dat ze elkaar versterken?

In 5 stappen naar een effectief communicatiebeleid

We helpen u graag de basis te leggen voor een goed en realistisch communicatiebeleid dat uw bedrijfs- of organisatiedoelstelling krachtig ondersteunt. De 5 stappen die we daarbij samen doorlopen, zijn hieronder weergegeven.

Stap 1: doel en boodschap bepalen

Afhankelijk van uw bedrijfsdoelstelling kan het doel van het communicatiebeleid bijvoorbeeld zijn:

De unieke boodschap (corporate story) zegt iets over je relevantie en de belofte van uw bedrijf. Het vormt het bewijs dat uw stakeholders op u kunnen vertrouwen. De boodschap klinkt door in alle content, het gedrag en de activiteiten van uw organisatie.

Stap 2: Doelgroepen in kaart brengen

Welke kenmerken en communicatiebehoeften hebben uw stakeholders? Wat motiveert hen en wat betekent dat voor hoe u met hen communiceert? Afstemming op individuele vragen en profielen maakt communicatie effectiever. Bremer Communicatie helpt u graag uw doelgroepen te analyseren.

Stap 3: Communicatiemiddelen- en kanalen

Er zijn zoveel mogelijkheden, print maar vooral online. Belangrijk is dus om keuzes te maken. Wat past bij u: heeft u genoeg aan een bedrijfspagina op LinkedIn, Facebook of Instagram? Communiceert u liever vanuit uw eigen website met filmpjes, blogs en nieuwsbrief? Geeft een relatiemagazine goede ondersteuning en doet u dat in print of digitaal?

Stap 4: Planning & organisatie

Het aanhouden van één lijn in communicatie vergt voortdurende aandacht. Communiceren is daarom in belangrijke mate ook een kwestie van organiseren en plannen. Wat doen we, voor wie en op welk moment? Een contentkalender kan bijvoorbeeld enorm helpen.

Stap 5: Effectmeting en evaluatie

Als je doelstellingen formuleert, is het ook belangrijk om het effect van communicatie te meten. Meten = weten. Lezersonderzoek en paneldiscussies zijn daarvoor beproefde middelen. Met online magazines zijn bereik en waardering veel eenvoudiger te zien. 

Benieuwd hoe wij u hierbij kunnen helpen?
Scroll naar top